1e week - Reisverslag uit Sint-Eustatius, Bonaire van David Swinkels - WaarBenJij.nu 1e week - Reisverslag uit Sint-Eustatius, Bonaire van David Swinkels - WaarBenJij.nu

1e week

Door: David

Blijf op de hoogte en volg David

29 Oktober 2012 | Bonaire, Sint-Eustatius

Heya allemaal.
Ik heb nog niet zoveel foto's gemaakt en de foto's die ik heb gemaakt, zijn niet echt de beste qua scherpte. Dus daarom had ik afgelopen week nog geen zin/tijd gehad om de foto's die ik al had te gaan uploaden. Maar ik heb zelf wel echt paar mooie beelden al gehad hier; Ondergaande zon in de zee met St. Kitts (Eiland), uitizcht vanaf het vliegtuig op de eilandjes in het donker en ook het uitzicht vanaf de Quill (Vulkaan) was echt prachtig!

Ik was woensdag verbrand aan me kuiten door de zon, terwijl ik me nog wel ingesmeerd had. Maar dat kwam omdat ik de hele dag had zitten graven met de zon achter me. De zon schijnt hierbuiten echt bijna constant en het is hier ook bijna dagelijks 30 C. Dat is wel echt warm om te werken, maar gelukkig hebben we een uur pauze en beginnen we al wat eerder met werken. 7/7.30 t/m 12 --> 1u pauze --> 13 t/m 15.30/16.
Donderdag en vrijdag dus ook maar gewoon lange broek aangetrokken om verbranden te voorkomen.

Woensdagavond had ik ook nog zelf gekookt voor 5 man. Rijst met groene bonen, knakworst en een bouillon van "beef broth" als smaakje. Lekker simpel en snel. Ik had verwacht dat er in een blik met beef broth ook wat vaste delen zaten, maar dat was dus alleen bouillon. Afgezien van dat was het koken helemaal goed gegaan en was het binnen 15 min al gekookt.

Donderdag was gewoon een normaal dagje. Eerst project, na werk een stukje gezwommen met Ruud en zijn vriendin en toen s' avonds nog Columbiana gekeken met zeebiologen.

Vrijdag heeft Ruud zijn vrije dag en waren we dus maar met zijn 3en bezig aan het project. We hadden ook maar tot 11uur gewerkt, zodat we nog konden shoppen voor de BBQ dezelfde avond. De Meat Market is elke vrijdag open en we hebben daar ook flink wat vlees ingeslagen voor de BBQ en de komende week. Daarna nog groenten, 3 kratjes presidente en wat ijs ingeslagen en we waren good to go!
De BBQ zelf werd gehouden door SENAPA (Natuurbehoudorg.) Hun "Botanical Garden" ligt helemaal aan de andere kant van het eiland. Dus het was een redelijk lange rit in de volle jeep van SECAR met 8 man + drinken + eten, maar de heenweg was goed gegaan. Toen lekker veel vlees zitten eten en relax feestje gevierd. Ondertussen was er ook nog het mooie uitzicht op St. Kitts met de ondergaande zon. Ik had een van de locals ook nog mexxen geleerd en toen hebben we met paar man, dat nog even zitten doen. Hij werd er al snel best goed in en dat was dus best wel leuk. Ook nog een damspelletje gespeeld tegen een andere local, maar ik moest het al snel opgeven, maar weet niet meer zeker of dat kwam, omdat de local zo goed was of omdat ik al wat teveel op had ;)
Ze hebben daar ook erg goedkope rum 4,50 dollar voor een halve liter en die had ik ook uitgeprobeerd met wat ananassap, maar dat was niet helemaal mijn ding, maar dat kan misschien ook door de kwaliteit van die rum zijn gekomen. Tijdens het feest kwam Kate ook nog aan. Zij vrijwilligert nu ook bij SECAR en ze komt uit Engeland. Ze wil volgend jaar archeologie gaan studeren. In Engeland moet je laten zien dat je gemotiveerd bent voor die studie. Archeologisch vrijwilligerswerk is een van de manieren, waarop dat kan. Dus daarom is ze hier. Zij had wel pech gehad. Haar vlucht vanaf Amsterdam naar Sint Maarten was vertraagd geweest en daardoor had ze haar vlucht naar Sint Eustatius ook gemist. Die avond was er pas laat een plaats beschikbaar voor haar en daarom was ze ook pas rond een uur of 9/10 op de BBQ. Rond 12 uur zijn we weer vertrokken naar SECAR toe, wat voor mij niet helemaal goed was gegaan, omdat ik misschien wat teveel had gedronken en het een redelijke bumpige weg was, maar ben wel weer veilig en zonder de auto vies te maken bij SECAR aangekomen.

Zaterdagochtend hebben Kate, Jochem (een van de marinebiologen) en ik ook meegedaan aan een historische rondleiding in het centrum van Oranjestad. Gay, een van de grondleggers van SECAR, verzorgde de rondleidingen. Ze kon echt mooie verhalen vertellen over echt alles van het eiland. Van lokale muziek, architectuur, historie of plantkunde weet ze allerlei leuke verhalen. Als er iemand ooit naar Statia gaat, is een rondleiding van haar echt aan te bevelen.
De rest van zaterdag heb ik gewoon een beetje uitgerust van de avond ervoor nog en ben ook even wezen zwemmen met Jimmy en Eric (2 andere marinebiologen). Maar er waren heel erg hoge golven door Sandy (Orkaan onderweg naar NY) en er viel dus niet heel erg goed te zwemmen, maar het was toch verfrissend om even het water in te zijn geweest.

Zondagochtend gingen we met zijn 6en (4 marines + 2 SECAR) naar de Quill toe. Onderweg kwamen we ook redelijk wat Nederlanders tegen, wat wel typerend was. Locals zul je niet zo snel zo'n actieve bezigheid zien doen ;) We zijn toen naar de kraterrand geklommen, waarvanaf je een heel mooi uitzicht had op de krater zelf. Toen hebben we daar even gepauzeerd. Kate voelde zich een beetje duizelig, omdat ze nog niet helemaal gewend was aan de temperaturen hier. Dus zij wilde liever nog even blijven wachten daar. Dus toen gingen we met zijn 5en weer verder naar een hoger stuk van de kraterrand. Jochem en Jimmy zijn redelijke klimmerts en toen we dus bij een rotswand aankwamen vlak voor het uitkijkpunt, gingen ze proberen die wand te beklimmen. Hun lukte het ook. Toen heb ik zelf ook dat stuk rots beklommen, wat wel leuk was, maar ook wel redelijk gevaarlijk, omdat er een klif van 5 tot 10 meter achter zat. Maar het was goed gegaan. Dat was toch wel leuk om gedaan te hebben.
Toen was er dus weer echt een mooi uitzicht op de krater en ook op het eiland zelf. Die uitzichtplek was zo rond de 550 meter hoog. Jimmy en Jochem besloten om nog verder de kraterrand op te gaan naar 600 meter. Maar Eric, Tania (de 4e biologe) en ik gingen weer naar beneden naar Kate. Bij Kate aangekomen gingen we even pauze houden en daarna zijn we met zijn 3en (Eric ging die middag nog voetballen) nog naar onderin de krater zelf geweest, waar een echte jungle sfeertje is. Met lianen en dikke grote tropische bomen. Ik had nog geprobeerd een foto a la tarzan te maken, maar dat was jammer genoeg mislukt, omdat de lianen niet sterk genoeg of niet bevestigd waren. Voor de rest heb ik zondag nog de was gedaan en nog wat uitgerust van de loop/klim-tocht Dat was de zondag ook weer en is het weer tijd om te gaan slapen.

P.S. Nog wat andere dingetjes:
Er zitten hier ook muizen in het huis en er loopt er hier ongeveer elk uur op precies dezelfde plek eentje langs.
Je moet heel erg oppassen met etensresten. Je kan niks laten staan, want anders komen er al gauw mieren en kakkerlakken.
Ik ben denk ik al wel 50x gebeten door mieren/muggen.
Een van de verkeersregels hier is om naar iedereen te zwaaien, tijdens het auto rijden. Dat is zelfs belangrijker als de echte verkeersregels :p
Er wordt hier ook redelijk veel auto gereden voor een klein eiland, maar dat komt door de hangende hitte.

P.S. 2 Het archeologie project heb ik nog niks over verteld. Dus dat zal ik ook nog even doen:
We hebben nu 10 graven gesurveyed in een stuk rotswand van 16m, waarvan we er nu 4/5 opgegraven hebben. Ikzelf heb ongeveer 1,5 graf op mogen graven, wat wel erg cool was om te doen. Het 1e graf was echt leuk om te doen, omdat ik al snel een ijzeren knoop vond, waarvan ik er later nog 40 zou vinden ;) In totaal zouden we er 49 ijzeren knopen vinden. Alhoewel de knopen heel erg verspreid lagen en het dus niet aannemelijk is dat het een echt officierskostuum was, is het ook geen slavengraf, wat ik eerder had gezegd. Maar wat het precies is, weet ik nu ook nog niet zeker. Het is iig geen slavengraf ;)

Ik hoorde via Skype, dat het bij jullie al -2 is. 32 graden terugkomverschil. Ik moet er niet aan denken! Dus ik blijf hier gelukkig ook nog een lange tijd! :)

Gr.

David







  • 29 Oktober 2012 - 17:38

    Victor:

    Mooi geschreven man! Begin nu een goed beeld te krijgen van je verblijf daar: zoeken naar ouwe knopen, Tarzan spelen, bbq-en en zorgen dat je kotsvrij thuis komt ;-). Maar serieus: vind het super dat je daar zo lekker bezig bent en veel leuke dingen doet en ziet.

    Ben nu al benieuwd naar de volgende post en nieuwe foto's! Werkse en veel plezier!

    Gr Vic

  • 30 Oktober 2012 - 09:55

    Marga Van Dinther:

    Hallo David,

    Fijn dat je het er na je zin hebt. Heel leuk om je verslagen te lezen. Veel plezier werk en geniet, want als je eerste week voorbij is, is het nieuwe er vanaf. Maar genoeg stof om de komende weken door te gaan, ben benieuwd naar al je verslagen in de toekomst.,

    groetjes Marga

  • 30 Oktober 2012 - 14:05

    Oma & Papa:

    Oma: je hebt al veel in korte tijd meegemaakt, waar je zo te lezen ook van geniet. Ik ben blij dat je het daar zo goed maakt en goede contacten hebt.

    Papa: Kei leuk verslag David! Goed dat je dit bent gaan doen!! Tot ons volgende contact.

  • 01 November 2012 - 08:06

    Maaike :

    Hoi david!
    Kwam ik deze week om te knippen... Dacht ik "waar is david nu", dus dat kan ik op deze site nu mooi zien!
    Wat een gaaf idee om dit te gaan doen zeg! Super origineel. En heel erg slim dat je dan een warme plaats kiest om dat te doen haha. Leuk om te lezen dat je het naar je zin hebt!
    Veel plezier nog

    Groetjes maaike

  • 02 November 2012 - 22:04

    Tante Hannie & Saskia:

    Wat een verslag, zeker familie van Lian. Leuk om te lezen dat je het naar je zin hebt, en wat een mooi eiland
    Groetjes van ons allemaal.

  • 04 November 2012 - 22:26

    Lianne:

    Super stoer David! Klinkt allemaal heel erg goed. Ben nu alweer benieuwd naar je volgende verhaal!

  • 05 November 2012 - 07:25

    Mattheus :

    Ziet er goed uit man! Flink aan het chillen ook, nice! Die kanonnen zien er ook gaaf uit, goed zwaar!
    Ben nu op weg naar GFH, Amsterdam. Zag net dat Travian ook komt spreken! "How to reach the masses". Ik zet nu voort mn skype aan, kom ik je binnenkort nog wel een keertje tegen ;)

    Later!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bonaire, Sint-Eustatius

Asten - Sint Eustatius

Archeologische fieldtrip op een eiland, waar veel geschiedenis in de bodem te vinden is.

Recente Reisverslagen:

23 December 2012

7/8/9e week

06 December 2012

5e/6e week

21 November 2012

4e week

11 November 2012

3e week

11 November 2012

2e week
David

Ik ben 2 maanden naar Statia als vrijwilliger voor een archeologisch project.

Actief sinds 21 Okt. 2012
Verslag gelezen: 290
Totaal aantal bezoekers 8564

Voorgaande reizen:

18 Juli 2015 - 18 Augustus 2015

Familietrip Maleisie

22 Oktober 2012 - 21 December 2012

Asten - Sint Eustatius

Landen bezocht: