7/8/9e week - Reisverslag uit Sint-Eustatius, Bonaire van David Swinkels - WaarBenJij.nu 7/8/9e week - Reisverslag uit Sint-Eustatius, Bonaire van David Swinkels - WaarBenJij.nu

7/8/9e week

Door: David

Blijf op de hoogte en volg David

23 December 2012 | Bonaire, Sint-Eustatius

Ik heb deze update nooit gepost, maar ik had hem al gedeeltelijk getypt. Na twee jaar zag ik de post nog staan en heb ik hem alsnog gepost.
-------------------------------------------------
Hey allemaal,

Deze update is vanuit Nederland en zal ook de laatste update zijn.
Week 7 is alweer een tijdje geleden, dus ik denk dat ik ook wat dingen zal vergeten, maar het merendeel staat er in ieder geval op.

Week 7 was van 3 t/m 9 december. Dus ik kon op 6 december ook Sinterklaas vieren. Hoewel Statia wel een Nederland's eiland is, heb ik nergens een lokaal iemand Sinterklaas zien vieren. Dat komt waarschijnlijk ook door zwarte pieten. Mam had ook nog een pakket voor Sinterklaas gestuurd, maar dat was nog niet aangekomen op 6 december. Ik had 5 december ook nog gevraagd aan de lokale bakkerij of ze pepernoten/kruidnoten verkochten, maar ze wisten jammer genoeg niet wat het was. Dus had ik besloten om me eigen kruidnoten te gaan maken. Eerst op internet wat informatie opgezocht over welke kruiden en ingredienten. De meeste kruiden hadden we in huis. Dus hoefde ik alleen wat zelfrijzend bakmeel en volle melk te kopen.
Daarna alles gemengd en in de oven. We hadden geen ovenplaat. Dus kwam er iemand anders op het idee om wat aluminium folie met boter in te smeren en op een rooster te leggen en dan had je een perfecte bakplaat voor pepernoten. Toen de oven aanstond kon je de geur van de kruidnoten door het hele huis ruiken. Lekker! Na /- 15 minuten bakken uit de oven gehaald en toen was het tijd om te proeven. Echt lekkere kruidnoten. Ze waren ook lekker sterk gekruid, zodat de kruiden ook nog wat na bleven smaken in je mond. Enigste verbeteringspunt was dat de nootmuskaat wat sterk was. Die hadden we als enigste zelf vermalen. De andere kruiden waren al vermalen. Dus de nootmuskaat was nog veel verser van aroma en was dus net wat te sterk.

Week 7 waren we qua werk vooral bezig om 2 professoren van de UVA (universiteit van Amsterdam), die een stage op Statia op aan het zetten waren over sediment/pollen/flora-onderzoek, rond het eiland te leiden. Eerst waren we gewoon wat rondgereden om plekken te zoeken, waar ze hun onderzoek mogelijk goed zouden kunnen doen. Voor pollenonderzoek heb je plekken nodig waar het sediment zich netjes op hoopt. Dus er moet systematisch laag na laag op elkaar gestapeld worden zonder dat er enige verstoring in voorkomt. Goede plekken om dit te krijgen zijn oa. veen en meren. Ruud en Joost dachten dat we die allebei wel niet zouden hebben op het eiland, omdat het een vulcanisch eiland is en er daar dus niet zo snel natuurlijke wateren ontstaan. Maar we gingen toch rondzoeken voor mogelijke plekken. En ja hoor.. Ze hadden geluk, want we hadden het allebei voor ze gevonden. We hebben een meer gevonden bij Venus Baai. Dus dat meertje heet nu Venus Bay Lake (origineel :p). En we hebben een veenafzetting gevonden bij Godet. Dat veen ligt op een heel mooie plek voor pollenonderzoek, omdat het gros van de tijd de windrichting van het eiland naar die plek stond.

We hebben daarna nog geholpen met profielen steken en sedimentlagen op te boren met een 'Russian Probe'. We (Ruud, Joost, en ik) zijn toen ook nog uitgenodigd door de onderzoekers van UVA om een lunch te eten. De meeste zaken waren dicht. Dus gingen we lunchen bij een wat luxere zaak 'Papaya'. Daar genoten van een heel lekkere pangafilet en voor het eerst in 2 maanden ook weer aardappelpuree gehad.
We zijn daarna ook nog een keer uit gaan eten met zijn 4en (zonder ruud) bij Cool Corner. Daar een 'Jerk Chicken Breast' gehad. Die was ook echt top.
Toen was het tijd voor weekend. Zoals ik al had gezegd in laatste bericht, ging ik dat weekend naar Saba met voetbalteam. Steve (vrijwilliger bij STENAPA) ging ook nog met ons mee. De enigste niet-voetballer. Dus als de andere aan het voetballen waren, waren wij de supporters. We waren met de boot naar Saba gegaan. Ze hadden een speciale boot voor ons geregeld 'De Waterman'. Dat was een grotere boot als de vissersboot naar St. Kitts. Dat is maar goed ook, want de golven waren een stuk hoger naar Saba toe. De reis duurde ongeveer 1,5 uur met de boot, maar we moesten ook nog een halfuur wachten voor de haven, voordat er een andere boot weg was gegaan. We vertrokken om 2uur en kwamen dus om 4u weer aan.

Steve had trouwens ook nog geluk gehad toen we vertrokken vanaf Statia. De baggage was al geladen en ze waren al bezig met het opnoemen van de "boardinglist", toen hij er nog snel met de auto aankwam en snel door de douane heenging om nog net op tijd te zijn. Hij dacht dat de boot niet zo stipt zou vertrekken en was er dus ook pas om 2u en niet vantevoren al. De boot naar St. Kitts bijvoorbeeld vertrok pas een uur na de afgesproken tijd.

Op Saba waren we meteen naar het voetbalveld gegaan, omdat het voetbalteam al meteen moest gaan spelen. Toen dus het voetbal zitten kijken voor een uurtje of 2. Steve en ik hadden ook al honger en er waren van allerlei soorten kraampjes in het dorp. Dus waren we daarna gaan rondstruinen op de markt.

(Edit note: Hier mist een stuk van saba en het einde op St. Eustatius)

Ik had graag nog verder willen gaan op Statia. Zeker nu je in Nederland bent en het koud en grijzig is, merk je dat je daar het werk, de zon en het gemakkelijkke leventje mist.