2e week - Reisverslag uit Sint-Eustatius, Bonaire van David Swinkels - WaarBenJij.nu 2e week - Reisverslag uit Sint-Eustatius, Bonaire van David Swinkels - WaarBenJij.nu

2e week

Door: David

Blijf op de hoogte en volg David

11 November 2012 | Bonaire, Sint-Eustatius

Hey allemaal.

Weer een update van wat hier gebeurd is.

Vorige week hadden we maandagavond verjaardagfeestje van Tania. We waren toen gaan uiteten bij 'The Fruit Tree'.
Dat uiteten werd een hollandse snackmix, toen de prijs van de normale gerechten toch wat prijziger waren.
We eten hier meestal rond half 7/7uur. Dus toen we om 5 voor 9 nog alleen wat snacks op hadden gehad, ging Erik nog snel naar de supermarkt om wat spullen te kopen om pizza's te maken. Toen hebben we om 10u nog lekker wat pizza's zitten bakken.

Dinsdagochtend was een beetje balen. De orkaan Sandy had voor hoge golven en hoogwater gezorgd, waardoor wij alle uitrusting waren kwijtgeraakt.
We hadden ze maandag goed vastgezet en hadden niet verwacht, dat de zee zo hoog zou komen, maar dat had ze dus toch gedaan.
We zijn toen iets van 2 zeven, een tekentafel, 4 emmers en wat ander klein werkgereedschap verloren aan de oceaan.

Dinsdag en woensdag gingen we dus aan een ander project werken als de "Burials" (graven).
We hebben toen een cistern (wateropslagplaats) aan de binnenkant voor een deel blootgelegd om te kijken,
wat we er allemaal in konden vinden. We hebben toen echt vele gele geimporteerde bakstenen gevonden.
Bakstenen werden rond de 18e en 19e eeuw vaak als ballast gebruikt voor schepen die onderweg waren vanaf Europa naar Zuid-Amerika, Azië of Afrika.
Het is dus ook goed mogelijk, dat de gevonden bakstenen zo ook bij deze Cistern terecht zijn gekomen.
Het gros van de bakstenen was nog steeds van goede kwaliteit en zelfs het metselwerk hechtte nog goed aan sommige stenen, waardoor je de metselverbanden ook nog kon zien.
Zo haden we bijvoorbeeld verbanden gevonden die in een lichte hoek stonden gevonden en daarnaast ook nog een paar schuine hoekstenen.
Dat wil dus zeggen dat er een boogconstructie over de waterbak heen hing.

Woensdag hadden we ook nog een ander kort project. We hebben toen uitleg gekregen van Joost over Geologische profielen/lagen.
Toen Kate en Ik eerst naar het profiel keken, zagen we niks echt aparts, afgezien van de verschillende lagen.
Daarna kregen we wat uitleg en toen zagen we toch wat meer opvallende dingen.
Een verschil van substantiestructuur (silt-klei-zand-stenen) in een laag betekent erg vaak menselijk ingrijpen.
Zo was de bovenste laag opeens duidelijk verstoord door ploegen of door andere menselijke activiteit en zagen we ook verstoringen in lagen als menselijke invloed.

Woensdagavond waren de marinebiologen uiteten met hun begeleiders. Dus Kate en ik moesten voor onszelf gaan koken.
Kate wilde wel couscous met veel groenten maken. Dus dat hebben we toen gemaakt.
We hadden ook nog wat rundervlees over van de BBQ van vrijdag over en zo zat er ook nog een lekker stuk vlees in de maaltijd.
Kate was even de tijd vergeten met de groenten in de oven. Dus die waren voor een deel een beetje aangebrand en ik was vergeten wat kruiden aan de couscous toe te voegen, zodat die een beetje flauw was.
Maar al met al hadden we toch een lekkere maaltijd. Woensdagavond was er ook nog een halloween-party, waar ik eigenlijk had gezegd naar toe te gaan, maar ik was te moe om nog te gaan en was dus maar op tijd gaan slapen.

Donderdagavond waren de begeleiders van de marines bij ons eten. Jochem had flink uitgepakt met een amuse vooraf en daarna nog een italiaanse lasagna met een salade als bijgerecht.
We eten normaal met zijn 6en binnen, maar aangezien we toen met 9 man waren, waren we buiten op de grote tafel gaan eten.
Kaarsen in bierflesjes zorgden voor het licht en zo was er weer een begin van een gezellige avond.

We wilden die week nog wel proberen het Burial-project af te sluiten. Dus we hebben donderdag en vrijdag nog flink daar aan zitten werken.
We hebben toen echt zitten "snokken". Dat is een archeologische term voor 'artefacten eruitrossen'. Tenminste zo noemde Joost het.
Die 2 dagen hebben we er 3,5 graven eruitgehaald. Dus we hebben flink doorgewerkt met zijn 3'en, maar we moesten nog wel een half graf voor de volgende week overlaten.

Toen was het weer weekend en tijd om te ontspannen. Je hebt hier veel tijd om te ontspannen.
Het weer en de temperatuur laat teveel fysieke inspanning ook niet echt toe. Ik zit dan ook de helft van de tijd boeken te lezen, als ik niks te doen heb.
De E-reader is echt top. Buiten, binnen of op het strand. Het scherm blijft gewoon goed leesbaar en de batterij gaat zo'n 15 uur mee. Topding voor mij dus.
Ook kijken we hier af en toe een filmpje samen. Films downloadden duurt wel al gauw een dag hier. Dus het is niet elke dag een film.
Internet is niet echt het snelste hier, omdat we ook met zoveel mensen zijn, kan je niet zomaar gaan downloadden.
We downloadden hier op zijn max met 50KB/s ongeveer 20x zo sloom als de 1+ MB/s in Nederland.

Vrijdagavond was het weer partynight. Joost, Erik en ik zijn toen op stap geweest naar 'Cool Corner' (Bar) en daarna naar de Superburger (feestcafé).
Jimmy en Jochem zouden zaterdagochtend vroeg gaan duiken met hun begeleiders en Tania zou gaan duiken met de duikschool. Daarom gingen hun niet mee.
Kate was een beetje moe en wilde eigenlijk eerst wel gaan, maar ze was in slaap gevallen. Ze heeft dus al 'moeten' beloven, dat ze dit weekend wel mee op stap gaat.
We kwamen zo rond 11u aan bij de Superburger. Er waren toen nog maar een handjevol mensen, maar zo rond 12u loopt het daar echt vol met locals en kon het feest weer beginnen.

Zaterdagochtend was het toen weer uitslapen. Daarna hebben Kate, Joost en ik nog de vondsten schoon zitten maken van het Burials- en het Cistern-project.
We moesten vooral veel botten(fragmenten) schoonmaken van het Burials-project. Dat is best wel een rotwerkje, want het is vaak nogal priegelig om bijvoorbeeld in een vertebra (ruggenwervel) de binnenkant schoon te krijgen.
De buitenkanten zijn wel te doen, omdat je daar gewoon met tandenborstel en water het zand er wel vanaf krijgt. De onbereikbare plekken voor de tandenborstel moeten we met een soort van tandartsgereedschap en daar moet je erg mee oppassen.
Sowieso omdat het ijzer is en je geen krassen op het bot wilt achterlaten, de kracht die je ermee kan zetten heel precies moet gebeuren en veel van de botten al verweerd en broos zijn. Een priegelig gedoe dus. Gelukkig heb ik voor het meeste wel genoeg geduld ;)
We hebben ook keramiekscherven, pijpesteeltjes, glaswerk en zeeoverblijfselen schoon gemaakt. Die waren allemaal wat makkelijker schoon te maken.
De ijzeren en houten voorwerpen die we vinden zijn niet zo makkelijk schoon te maken. Je kan ook geen water gebruiken, omdat het dat nog brozer maakt als het al is. Daarvoor gebruiken we dus alleen dat tandartsengereedschap en een tandenborstel.
Maar vaak moet je er ook gewoon helemaal niet aankomen, omdat de voorwerpen zo verweerd zijn en het zand wat er aan zit het geheel juist bij elkaar houdt.

Na het zaterdagmiddagje schoonmaken was het die avond weer stapavond. Ik was wel moe om op stap te gaan, maar had toch plezier gehad om de locals te zien dansen. Heupen is het toverwoord!

Zondag was het weer echt tijd om de was te doen. Mijn kleren werden ook echt vies met de opgravingen. Je staat gewoon hele tijd te werken in 'zon, zweet en zand' en dan vaak ook nog in onhandige posities om zo goed mogelijk bij de graven te kunnen en ze niet te beschadigen. Dus dan wil het wel vies worden. Voor de rest van de zondag lekker veel niks gedaan :)

Groeten van de zon,

David