4e week - Reisverslag uit Sint-Eustatius, Bonaire van David Swinkels - WaarBenJij.nu 4e week - Reisverslag uit Sint-Eustatius, Bonaire van David Swinkels - WaarBenJij.nu

4e week

Door: David

Blijf op de hoogte en volg David

21 November 2012 | Bonaire, Sint-Eustatius

Hey allemaal,

Hier weer een update vanaf Statia.

Afgelopen week heb ik een drukke, maar erg leuke en leerzame week gehad. Jay was naar st Eustatius gekomen om mee te helpen om het Joremi-project een goede start te geven en daarom zijn we daar dus ook erg druk mee bezig geweest.

We begonnen maandag om 7u weer. We startten met een survey, zodat Jay het deel van het verkende gebied en de gevonden sites kon bekijken.
Het gebied is best wel heel erg groot en ook nog niet het hele gebied is verkend, maar we hebben toch al veel leuke dingen gevonden. We hebben onder het lopen ook rondgekeken naar artefacten op de grond en daarvan hebben we een oppervlakte collectie gemaakt. Foto's daarvan had ik vorige week al geupdate, zodat jullie konden zien, wat voor dingen we nu vinden en dat je ook ziet hoe we het ongeveer schoonmaken.

Dinsdag begonnen we met het in kaart brengen van de "slavenhutten"-site. Tania (biologe) ging ook mee om ons wat te helpen.
Jay had wat meer expertise over koloniaal caribische slaven en zag al snel, dat het waarschijnlijk geen slavenhutten waren geweest. 2,5 meter diameter is toch niet echt groot genoeg voor een hut voor de lange termijn. Na die jammerlijke conclusie gingen we toch alles in kaart brengen om zo te weten te komen, wat die stenen hopen dan wel waren. Er is een grote kans dat de stenen hopen gewoon steenhopen zijn, zodat een deel van het land zonder stenen en rotsen was en dat stuk land dus agrarisch gebruikt kon worden. We hadden ongeveer 25 steenhopen in kaart gebracht, toen Steve (STENAPA baas) aankwam met een andere veelbelovende site. Daar gingen we toen naartoe met al onze uitrusting. Ik was zelf nog de meterlijn aan het oprollen en liet de anderen vast vooruit gaan. Daarna moest ik dus padvinderte spelen en hun voetafdrukken volgen. Weer een vaardigheid erbij ;)
Die site was maar 100 meter van de vorige site vandaan, maar het duurde toch 10 min om van de ene naar de andere site te komen, omdat je heuvel af en heuvel op door de jungle moest.
De site had echt nog mooie muren van 1-1,5 meter hoog en ook een erg mooie cistern, die nog goed intact was gebleven. De site van de stenen hopen viel daarbij in het niets en daarom zouden we de week ook gaan focussen op deze site. We zorgden nog dat alle uitrusting klaar zou zijn voor de volgende dag en toen zat de werkdag er al weer op.

De rest van de week hebben we veel proefgravingen zitten doen om meer duidelijkheid te krijgen over de functie van het complex. Naast de standaard keramiek, glas, bakstenen vonden we ook een grote hoeveelheid spijkers. Zo weet je dus ook, dat het complex een houten vloer of een houten dak heeft gehad. We hebben ook nog een paar speciale voorwerpen gevonden: inktpenpunt, schroevendraaier en sleutel.

Maandagavond waren Joost, Kate en ik nog dominoes gaan spelen bij Jay zijn hotel. Ik speelde samen met Joost en Kate met Jay. Alhoewel ik best goed speelde, moesten we het toch afzien tegen Kate en Jay. We verloren het eerste potje met 7-6. Daarna 7-2 en daarna 7-3, maar het was toch een leuke avond. Een voorbijganger noemde Jay, de cheater, Kate, de luck attracter en mij, de counter. Misschien was dat dus waarom Jay en Kate wonnen ;)

Woensdagmiddag hadden Kate en ik ons opgegeven voor het duiken!
We hadden ons als buddy's opggeven. Dan krijg je 40 dollar korting, maar dan moet je er wel voor zorgen, dat je allebei slaagt. Maar we hadden wel vertrouwen in elkaar, dat we gaan slagen.

Ik ben afgelopen week ook verwend met eten. Dinsdag hadden we 2 kreeften gehad. Ik mocht een kreeft ook in kwart "hakken". Na een half uurtje stoven, kon je de kreeft zo uit zijn pantser trekken en lekker verorberen. Woensdagavond hadden we een BBQ (ik was weer firemaster). Toen hadden we echt lekkere spareribs en gepofte aardappels. En Kate en ik waren nog bij Gay's huis wezen uiteten. Gay is 3 weken op vakantie en dus past Joost op dat huis. Daar hadden we een erg lekkere ovenmaaltijd gehad. Ruud en Rianne (Ruud's vriendin) waren ook komen eten. Later kwamen Jay en Roberto (SECAR bestuurslid) ook nog langs voor de gezellige avond.

Vrijdag waren we ook weer bezig met proefgravingen bij het complex. We moeten eigenlijk nog steeds een goede naam verzinnen voor complex, zodat we het makkelijker kunnen bescrhijven, maar daarvoor moeten er eerst nog wat vragen opgelost worden. Vrijdagochtend had ik hard zitten werken aan de proefgravingen, zodat we nog wat tijd over hadden. Want... ik wilde heel erg graag de cistern in. We hadden ook klimtouw meegenomen, zodat ik de cistern in kon gaan. Eerst had ik wat knopen in het touw gelegd, zodat ik daar met me voeten op kon gaan staan en daarna had Jay het stevig vastgemaakt aan een boom. Daarna kon ik dus de cister in. Het is zon 3 meter naar beneden vanaf het cistern gat en er lag glazen flessen resten. Dus je kon niet zomaar springen. Me werkschoenen zijn niet echt gemaakt om mee te klimmen en zeker niet om op touwknopen te staan, maar het naar beneden gaan ging toch beheerst en goed. Daarna kon ik de cistern van binnen goed bekijken, er wat foto's van maken en alle belangrijke glazen artefacten erin verzamelen. Toen kwam het moeilijke gedeelte; het omhoog klimmen. Me schoenen konden niet op de knopen staan. Dus moest ik me geheel op armkracht omhoog trekken. De 1e keer ging dat niet zo goed, omdat ik ook probeerde op de touwknopen en de muur te gaan staan, maar dat lukte dus niet. Dan is het toch wel even beangstigend, omdat 3 meter toch hoger is als je denkt in zon gat. De 2e keer ging ik gewoon volledig op armkracht en zorgde ik ervoor dat ik zo hoog mogelijk kwam, zodat Joost me kon helpen eruit te komen. Dat lukte gelukkig.. Daarna moesten we de site weer opruimen en alle uitrusting naar de auto brengen en was de werkdag weer klaar.

Vrijdag was het 'Statia Day'. Dat is een van de belangrijkere feestdagen van Statia. Ze vieren dan dat ze als eerste de Verenigde Staten als land hebben geaccepteerd op 16 november 1776. De hele week waren er ook al festiviteiten geweest voor Statia Week, maar omdat we overdag al zo hard werkten en we om 7/7.30 uur proberen te vertrekken, waren we doordeweeks niet naar het podium geweest. Maar vrijdagavond konden we dus wel gaan. Jammer genoeg waren de muziek en regen die avond niet het beste voor de sfeer, maar er waren toch een paar mensen die uit hun dak gingen. Dus daarom werd het nog een redelijk leuke avond. Ik wilde het eigenlijk niet te laat maken, maar het was toch 2.30 geworden voor ik in bed lag.

Zaterdagochtend mochten we al weer vroeg ons bed uit, want we gingen eindelijk scubadiven (duiken)! Katie (Stenapa), Kate en ik zouden samen gaan leren duiken. Er waren 2 lesgroepen. Één in het Nederlands en de ander in het Engels, omdat ik me samen met Kate had opgegeven als buddy's, hoorde ik ook bij de Engelse groep. Na een korte briefing konden we al meteen beginnen met onze eigen duikuitrusting klaar te maken. Toen we alles hadden getest, konden we het water in. We moesten nog wel even door de branding met onze uitrusting. Toen waren we in het water en kon het leren duiken beginnen. De eerste duik was maar tot ongeveer 4m diep, zodat we gewoon altijd veilig naar het oppervlak konden. Ik was na de eerste les echt moe van het weinige slapen, het harde werken van de dag eerder en het leren duiken zelf. Gelukkig was er een bankje, waarop je even kon uitrusten (slapen voor mij dus).
Daarna gingen we in de middag verder met de tweede duik. Ik was een stuk uitgeruster na de powertuk en een rijstmaaltijd. De tweede duik ging voor mij ook een stuk beter. We leerden weer een hoop vaardigheden en gingen nu tot ongeveer 8m diep. Daarna hadden we nog even wat theorie gedaan, maar ik had het boek al helemaal gelezen. Dus dat was allemaal best wel makkelijk.
Zaterdagavond hadden we nog Machete zitten kijken, maar ik was op driekwart van de film gaan slapen, omdat ik moe was.

Zondagochtend gingen we weer verder met het duiken. De ochtend gebruikten we om al onze vaardigheden en "confined dives" af te maken. Eigenlijk heb je 5 "confined dives", maar omdat we maar met 3 man waren en alles vloeiend en goed ging, hadden we alle vaardigheden van de 5 duiken in 3 duiken gedaan.
Toen konden we zondagmiddag al na 1,5 dag duikles naar open water. We gingen samen met de groep Nederlanders naar onze eerste "echte" duik. Ruud was onze kapitein voor de middag. De eerste open water duik was wel spannend, want je daalde meteen af naar 12 meter. Dan moet je dus wel weten, wat je aan het doen bent. Maar aangezien we alle vaardigheden al kenden, ging dat allemaal wel goed.
Na een duik van een half uur gingen we weer naar de oppervlakte om onze luchtflessen te wisselen. Ik moest tussen de duiken door ook naar de WC, maar aangezien we met 10 man op een klein bootje zaten, moest er dus in zee geplast worden, wat nog niet zo makkelijk was. Je moest eerst je wetsuit half uit doen, zodat je niet je wetsuit vies ging maken. Daarna moest je naar een boei 5 meter verderop zwemmen om vervolgens te proberen met golven van 1 meter hoog te gaan plassen zonder je wetsuit vies te maken. Nadat dat gedoe was het tijd voor de 2e duik. We gingen toen 14 meter diep.

Ik was echt helemaal kapot na de drukke week en het duiken had ook zijn tol geeist. Toen we om 5 uur thuiskwamen ben ik meteen als in blok in slaap gevallen tot een uur of 8. Toen was ik wakker geworden met een ronkende maag en bij toeval was het eten ook net klaar en kon ik meteen aanvallen. Daarna nog even de afwas gedaan, het rapport van Jay gelezen en toen ben ik weer verder gaan slapen.

Jay was zondag 12uur weer vertrokken naar Sint Maarten. Hij heeft ook nog een foto van mij in de cistern, die ik nog ga proberen te krijgen, zodat jullie die ook kunnen zien.

Dat was de 4e week weer. Als jullie nog vragen of verzoeken hebben, stel ze gerust. Dan kan ik daar ook rekening mee proberen te houden.

Gr.

David

P.S.
@Vic: Ik heb ook een kaartje toegevoegd. De straat waaraan het huis ligt heet Rosemary Lane. Het huis/complex ligt tussen Oranjestad en de Quill in. Redelijk centraal dus. Het is ook ongeveer 15 minuten lopen naar het strand.
@Mat: Bij Dominoes kan je niet echt goed campen. Je moet als eerste je stenen kwijt zijn en dus moet je proberen elke beurt te leggen ;)

  • 21 November 2012 - 13:57

    Oma En Pa:

    Pa:
    Zo David je bent een snelle leerling: duiken leren in anderhalve dag; touwklimmen in 2 keer.
    Alleen het dominospelen kun je hier thuis nog wat verder oefenen met ons als beginnelingen erbij.
    Na je twee Skype gesprekken toch nog veel meer info gekregen vanuit je verslag.
    (Heb je de filmpjes van het Skypen met Sophie gezien?, is een aanrader.. maar misschien zijn de bestanden voor jou te groot om te downloaden.)

    Oma:
    Oma zegt dat je al veel gepresteerd hebt in korte tijd. Het is fijn om te lezen dat je het zo goed maakt.
    En je had gisterenavond blijkbaar tijd om zo'n uitgebreid verslag te schrijven. Maar dan heb je later ook voor jezelf meteen een uitgebreid verslag.
    Fijn dat je daar goede contacten hebt met de anderen en samen van alles onderneemt.
    De groeten van ons.

  • 21 November 2012 - 17:15

    Lianne:

    Klinkt gaaf David! Ook dat duiken.. Super stoer!

    Geniet er nog maar flink van want over een maandje zit je alweer hier in het koude kikkerlandje!

  • 21 November 2012 - 19:09

    Mama Irene:

    hey lieve jongen David,

    Ik heb ontzettend genoten van je avontuurlijke verslag..WAUW wat een beleving hé!!
    Maar je kan ook heeeeeeel hard werken en de gelijke tijd ook ervan genieten..hmmm de lekkere kreeft...
    Ik wens je alvast een super leuke en fijne tijd in St.Kitts, wees voorzichtig in alles David.
    Dikke kus en veel liefs van mama

  • 23 November 2012 - 23:51

    Edwin:

    Hey Neefje,

    Leuke verhalen. ik vind het stoer dat je een werkvakantie houdt: beter dan al die verhalen van andere mensen die alleen maar zitten te vertellen hoe ze op vakantie op het strand zitten te luieren....haha. :)
    Nog een goede vakantie daar!

    groet,
    Edwin

  • 28 November 2012 - 20:02

    Léon:

    Ha David,

    Ik ken je niet maar ik wil ook naar sint eustatius. Ik heb een paar vragen over het leven daar. Hoe duur zijn de boodschappen? Is het duur leven daar? Vergelijkbaar met nederland?

  • 04 December 2012 - 17:21

    Mama Irene:

    Hi David..
    Sneeuw is gevallen gisteren.. voor de eerst keer dit in herfst jaar..het is echte winters weer nu..
    Nog een paar weken..dan mag je ook met sneeuwballen spelen?? haha misschien als het er is..

    veel liefs van ons allemaal

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bonaire, Sint-Eustatius

Asten - Sint Eustatius

Archeologische fieldtrip op een eiland, waar veel geschiedenis in de bodem te vinden is.

Recente Reisverslagen:

23 December 2012

7/8/9e week

06 December 2012

5e/6e week

21 November 2012

4e week

11 November 2012

3e week

11 November 2012

2e week
David

Ik ben 2 maanden naar Statia als vrijwilliger voor een archeologisch project.

Actief sinds 21 Okt. 2012
Verslag gelezen: 452
Totaal aantal bezoekers 8551

Voorgaande reizen:

18 Juli 2015 - 18 Augustus 2015

Familietrip Maleisie

22 Oktober 2012 - 21 December 2012

Asten - Sint Eustatius

Landen bezocht: