3e week - Reisverslag uit Sint-Eustatius, Bonaire van David Swinkels - WaarBenJij.nu 3e week - Reisverslag uit Sint-Eustatius, Bonaire van David Swinkels - WaarBenJij.nu

3e week

Door: David

Blijf op de hoogte en volg David

11 November 2012 | Bonaire, Sint-Eustatius

Heya opnieuw,

Ik heb er maar 2 aparte updates van gemaakt, zodat niet iedereen het in 1x hoeft te lezen en er nog een logica in de volgorde zit. Ik had het verslag van vorige week al eerder getypt, maar had eigenlijk nog gehoopt wat mooie foto's te maken. Maar ik vergat de hele tijd op locatie foto's te maken of de keer, dat ik het wel wilde, waren de batterijen op. Dus foto's blijven een beetje achter en ik ga wel proberen wat meer foto's te maken, zodat jullie ook een wat beter zicht hebben.

Maandag hebben we de opgravingen aan het burial project afgemaakt. Daar hadden we toch nog meer werk aan als gedacht, omdat er opeens nog meer botten opdoken op onverwachte plekken in het laatste graf.
Veel van de graven zijn ook niet netjes geordend. Joost dacht dat het herbegravingen konden zijn. Op 2 manieren zelfs. De ene dat iemand bijvoorbeeld al op zee is doodgegaan en dat de botten meegenomen zijn om in de grond te begraven, maar ook dat ze bepaalde graven gewoon weer hebben opgegraven om opnieuw iemand in te begraven. Zo krijg je dus veel verstoringen en kan je er geen goede context in te zien krijgen.

Dinsdag t/m vrijdag hebben we wat afwisselende projecten zitten doen. We hebben 2 dagen meegelopen met Ruud met het Joremy("jungle")-project. Dat was minder jungleachtig als ik had gedacht, maar het was nog steeds leuk om te doen. Het gebied dat we moeten surveyen beslaat 400 hectare. Je kan dus niet zomaar een beetje gaan rondlopen en rondkijken. Ze gebruiken een graafmachine om paden te maken, zodat we het gebied makkelijk in kunnen. Maar af en toe moeten we ook van het pad af om echt op zoek te gaan naar historische plaatsen. Dan moesten we dan wel af en toe de machete gebruiken om een pad te kunnen maken. A la Indiana Jones, maar dan zonder rijke schatten (tot nog toe).

Er zijn veel kaarten van Statia uit de 18e en 19e eeuw. Dus we hebben wel een goed idee van de plantagegebouwen en plantagemuren, maar kleinere dingen zoals (vrije) slavenhutten en cisterns zijn vaak niet aangegeven op de kaarten. Dus daarom moet wel het hele gebied goed bekeken worden. Hannah, de park ranger, had een enclave van ongeveer 15 slavenhutten gevonden. Van de structuur van de hutten was niet zoveel meer over. Je kon alleen nog ronde hoopjes van stenen zien. Je wist alleen dat het hutten waren, omdat er zoveel bij elkaar zaten en ze allemaal ongeveer dezelfde diameter van 2,5 meter hadden. Mogelijk gaan we er ook eentje doormidden splijten en uitgraven om te kijken of er toch misschien nog wat structuur ondergronds behouden is, zodat we weer wat meer begrijpen.

Het Joremyproject had wel wat vertraging opgelopen. De graafmachinebestuurder is enkele keren niet wezen opdagen en hij was ook aangevallen door bijen, waarna hij naar het ziekenhuis had moeten gaan. Toen Ruud en Steve, de baas van Park ranger, ook dichtbij waren en er een bijenzwerm uit de korf was gekomen, hadden ze ook moeten rennen voor hun leven. Opzich zijn de bijensteken niet dodelijk, maar je hebt er wel echt lange tijd last van.

We zijn daarnaast ook nog veel bezig geweest met het schoonmaken van opgegraven spullen. De artefacten van het burials-project hebben we nu ook allemaal schoongemaakt. Echt 2 dozen vol met fragmenten van botten, keramiek, lijkkist, ijzer, koper. We hebben jammer genoeg geen echt ongedeerde voorwerpen gevonden. Het ijzer en hout was al vaak roestig. Koper hield het wat beter uit. Daarvan hebben we wel redelijk mooie spelden en spijkers. Het keramiek en glaswerk houdt het wel goed uit, maar daarvan hebben we alleen scherven gevonden. We hebben vooral veel botten gevonden. De botten waren maar in 2 of 3 graven in normale context en in de rest was het een zootje. Qua botten waren er nog wel 2 intressante graven. Een graf had een halve vrouwelijke schedel met een rechte lijn als buitenlijn en die schedel had ook aantasting van wss syphilis. Doodsoorzaak is moeilijk vast te leggen, omdat dat graf ook geen duidelijke context had. Maar die rechte lijn kan dus wel een gewelddadige dood zijn geweest.
Een ander graf had peuterbotten met grote mensen tanden erdoorheen. De kinderbotten lagen wel allemaal in context.

We zijn ook bezig geweest met achterstallige opgravingen te katalogiseren. De vorige eilandarcheoloog had veel ongekatalogiseerd werk achter gelaten. 1 iemand zou er zo'n 6 maanden mee bezig te zijn om alles te katalogiseren, wat nog gekatalogiseerd moet worden. Ze hebben een huisje van 10 x 10 helemaal volstaan met boxen vol met artefacten. Eigenlijk hebben ze daar echt een stagair voor nodig, die dat soort werk leuk vind om te doen, maar dat is nogal moeilijk te regelen. We zijn daar ook 1 ochtend mee bezig geweest, maar als er slecht weer is of andere projecten vertragingen oplopen, zullen we daar nog wat meer katalogiseren. In de mum van alle kleine beetjes helpen.

We hebben ook nog wat tekeningen zitten digitaliseren. Ik had al wat ervaring met adobe photoshop en kon dus zo aan de slag in adobe illustrator, dat was opzich wel leuk. Alhhoewel het digitaliseren ook wat eentonig was, maar ik heb er wel een mooie tekening van gemaakt.

Daar hebben we doordeweeks aan zitten werken. Ik heb ook nog 2x gekookt samen met Kate. Woensdag rijst met een stoofpot van lamvlees. Donderdag pasta bolognaise met bacon en een stuk steak. Aan het meeste vlees zit nog bot. Dus dat moet je er nog allemaal afsnijden/hakken, dat was opzich best wel leuk. Zo zie je tenminste waar je vlees vandaan komt.

Donderdagmiddag was ik ook nog wezen snorkelen met Steve (vrijwilliger bij Stenapa, niet te verwarren met eerdergenoemde Steve, die baas was over de park ranger) en Tania. Later kwamen Jimmy en Estelle (vrijwilliger bij Stenapa) ook nog mee snorkelen. Ik had een snorkelsetje van Stenapa kunnen lenen, dat was wel echt chill. Ikzelf heb 2 schildpadden, 1 rog en veel vissen met heel verschillende kleuren gezien. Die schildpadden waren wel echt machtig om te zien. Die rust en natuurlijke uitstraling van zon plomp dier in de zee is echt mooi.

Vrijdag hebben we bij SECAR nog een bbq'tje gehouden. Ik was de firemaster en mocht dus lekker spelen met vuur. Ik wilde eigenlijk wat deodorant gaan gebruiken om het vuur te starten, want het hout was een beetje nat geworden, omdat het geregend had. Maar het ging toch nog zo goed, dat het niet eens nodig was. Daarsna hebben we lekker steak, lionfish, tonijn en burgers zitten eten. Na de bbq waren we weer op stap geweest naar de Superburger en deze keer was iedereen mee.

Zaterdag waren Jay en Diana aangekomen. Jay is de eilandarcheoloog van Sint Maarten en gaat deze week helpen bij het surveyen van het Joremy-Project. Diana is een PHd student en doet haar master over een vrij slavendorp.
Voordat Jay kwam, waren Joost, Kate en ik nog met de jeep naar Zeelandia Baai gereden. Dat is een groot zandstrand met een gevaarlijke zeestroom. Je kan daar ook niet gaan zwemmen, maar het is wel mooi om misschien een keer te gaan kiten (vliegeren). Kitesurfen zit er niet in door die stroming, maar gewoon spelen op het strand met zon kite is mij al avontuurlijk genoeg.
Om 2u hebben we toen Jay opgehaald op het vliegveld. Toen hebben we met hem een biertje zitten drinken op het terras bij zijn hotel. Hij heeft een zelfde soort verhalenkennis als Gay, maar dan ook meer over de culturen en samenwerking tussen al de carabische eilandjes. Na 3 biertjes waren we toen dominos gaan spelen. Dominos is echt een leuk spelletje. Je kan het een beetje vergelijken met Rummikub, maar het heeft wat meer tactiek in zich, terwijl de simpelheid wel hetzelfde is.
Dat hebben we tot een uur of half 6 zitten doen. Toen hebben we Diana afgehaald van het vliegveld en haar naar hotel gebracht. Jay had ons ook uit eten gevraagd. Dus konden we na even uitrusten weer uiteten bij the Fruit Tree, maar nu echt ipv alleen snacks. Ik had een omelet met kip, kaas en ananas.
Na het uiteten hebben we nog meegedaan aan wat lokale festiviteiten. Deze week is het Statia week en elke dag zijn er optredens.
Een vrouw uit Barbados trad zaterdag op. Zij had echt reteveel energie. Ze kon gewoon de hele tijd vol losgaan op de muziek, terwijl ze ondertussen ook nog mooi rustig zong. Terwil ze zelf ook al een kind van 12 had. Dus echt chapeau voor haar, want ik zou het niet kunnen.

Toen was het weer zondag en tijd voor de was en lekker niks doen en me blogje weer een beetje bijwerken ;)

Nu is het weer tijd om nog een potje dominos te gaan spelen. Ik begin er ook al aardig goed in te worden :p

Gr.

David

• 12 November 2012 - 11:31

Lisa & Frank:

Eey Indiana Jones/firemaster,

Sint Eustatius is zeker blij met zo'n veelzijdige vrijwilleger als jij. En zo te lezen is er volop te beleven. Blijf ons op de hoogte houden van je avonturen, want we lezen ze met veel plezier!

Groetjes uit Den Bosch

• 12 November 2012 - 19:18

Victor:

Ha David!

Je verhalen worden alleen mooier! Vind het erg leuk dat ik een steeds beter beeld krijg van je leventje daar, ook al gaat het om simpele dingetjes als bijv. samen koken. Wel opletten met die deo bij het vuurtje stoken, je weet van Mattheus dat met vuur spelen niet altijd goed gaat ;-). Dat snorkelen in de zee met vissen en schildpadden lijkt mij ook echt fantastisch.

Omdat ik nauwelijks foto's van je te zien krijg ;-) ben ik maar mezelf beetje gaan rondleiden op Statia. Er is helaas geen Streetview beschikbaar waarmee ik over het eiland kan crossen, maar de foto's van verschilllende punten(bijv. het vliegveld) op het eiland zijn ook leuk. Dan valt pas op hoe klein Statia eigenlijk is (al denk je daar waarschijnlijk anders over als je lang in de jeep zit...). Waar zit je ergens op het eiland btw? Meer noordelijk/zuidelijk?

Gr Vic

P.S. Als je net zo goed wordt in dominos als in Rummikub dan verwacht ik dat ze binnenkort niet meer met je willen spelen :-)

• 14 November 2012 - 14:01

Oma En Papa:

Oma vind dat je zo'n mooie en uitgebreide verslagen kunt schrijven.
    Als je thuis kom t gaan we dominospelen op jullie manier leren.

• 15 November 2012 - 00:25

Mattheus :

Zo je kookkunsten gaan al goed vooruit! Vet van die jungle! En die afwisseling klinkt ook wel erg leuk!
    Gebruik je bij dominos ook je camp techniek? :p